Доповідь
Гострою проблемою сьогодні є
визнання національних сертифікатів, які були б співвідносними і
відповідали світовим стандартам. Однією з причин ускладнень у визначенні
аналогів освітніх документів є недосконалість системи контролю та оцінювання в загальноосвітніх
навчальних закладах України. Контроль та оцінювання залишилися суб’єктивними,
методи їх реалізації – застарілими. Впровадження сучасних методів контролю та
оцінки у практику навчання в українських навчальних закладах забезпечило б
дотримання вимог, що висуваються до контролю, – об’єктивність, надійність,
вимірюваність, цілеспрямованість, систематичність, – і дозволило б зробити
навчання ефективним та наблизити його до світових стандартів.
Основні завдання контролю –
виявлення рівня правильності, об’єму, глибини та дійсності засвоєних учнями
знань, отримання інформації про характер пізнавальної діяльності, про рівень
самостійності та активності учнів в навчальному процесі, встановлення
ефективності методів, форм та способів їх навчання.
Визначення рівня навчальних досягнень учнів є особливо
важливим з
погляду на те,
що навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна просто
не тільки
сприяти формулюванню у людині суми знань, умінь та навичок, але
й сформувати її
компетентність як самоздатність до оптимальних дій.
Контроль знань учнів завжди був, є і буде важливою складовою частиною
навчального процесу, хоч і ставлення до нього зазнавало певних змін. Міняються
окремі форми і способи контролю знань, але його головна суть – знати, наскільки
вдало відбувся процес засвоєння вивченого матеріалу, – залишається незмінною.
Вона визначається самою природою процесу навчання.
Контроль знань, умінь і навичок
учнів є багатофункціональною складовою навчального процесу, а саме виконує
такі функції: контролювальну, освітню, мотиваційну, діагностичну,
інформаційну, виховну, стимулювальну, розви-вальну, коригувальну, прогностичну,
керівну.
Контролювальна функція полягає у з'ясуванні рівня знань, умінь та навичок як окремих
учнів, так і класу в цілому, для визначення перспектив навчання. Перевірка
знань дає змогу виявити прогалини в них і внести корективи в навчальний процес
для їх ліквідації.
Освітня функція вимагає такої організації контролю, щоб він сприяв
розширенню й поглибленню знань і вмінь учнів, розвитку їхніх пізнавальних
можливостей, підготовці до вивчення нового матеріалу, активізації навчальної
діяльності. Правильно організований контроль стимулює роботу пам'яті, формування
прийомів розумової діяльності учнів, впливає на глибину й міцність їхніх знань
і тим самим забезпечує інтелектуальний розвиток особистості.
Мотиваційна функція сприяє формуванню мотивів навчання, усвідомленню значущості й
необхідності певних знань, умінь і навичок.
Діагностична функція спрямована на визначення рівня знань, умінь і навичок з метою
одержання науково обґрунтованої інформації для вдосконалення навчального
процесу.
Виховна функція полягає в залученні учнів до систематичної роботи, виробленні
в них вольових якостей, почуття відповідальності, формуванні наполегливості й
цілеспрямованості.
Стимулювальна функція полягає в тому, що контроль навчальних досягнень учнів формує
в них навички систематичної роботи, дає змогу бачити власні недопрацювання та
успіхи, сприяє підвищенню інтересу до здобуття знань.
Розвивальна функція реалізується під час обґрунтування вчителем оцінки, що сприяє
розвиткові в учнів умінь аналізувати, синтезувати, порівнювати, узагальнювати;
в процесі контролю знань розвиваються мислення, пам'ять, увага, мовлення учнів.
Інформаційна функція забезпечується інформуванням учнів про те, як вони засвоїли
програмний матеріал.
Коригувальна функція дає змогу вчителеві на підставі результатів оцінювання
досягнень учнів вносити корективи в хід навчального процесу.
Прогностична функція реалізується через зіставлення результатів навчальної
діяльності учнів із наміченими дидактичними цілями.
Керівна функція полягає в тому, що результати контролю навчальних досягнень
учнів дають змогу вчителеві вдосконалювати організацію навчання школярів. Крім
того, навчальні досягнення учнів є одним із показників діяльності
вчителя-предметника, педагогічного колективу та школи в цілому.
Контроль навчальних досягнень учнів
|
||
Форми
|
Види
|
|
За способом організації:
|
За способом одержання інформації:
|
Попередній
Поточний
Періодичний
Підсумковий
|
|
|
Форми контролю значною мірою залежать від способу організації
навчально-пізнавальної діяльності учнів або способу одержання інформації
вчителем від учнів.
Види контролю засвоєння
навчального матеріалу учнями зумовлюються дидактичною метою. Розрізняють
попередній, поточний, періодичний (тематичний) та підсумковий контроль.
Попередній контроль проводиться на початку навчального
року перед вивченням нового розділу або теми й дає змогу виявити, чи готові
учні до цього. Попередня перевірка знань здійснюється перед лабораторними
роботами, навчально-практичними заняттями з біології. Це спонукає учнів до
систематичного вивчення й повторення навчального матеріалу.
Поточний контроль здійснюється майже на кожному уроці біології, а його дані
застосовуються для забезпечення ритмічної навчальної роботи школярів,
своєчасного виявлення відстаючих і надання їм допомоги в засвоєнні програмного
матеріалу. Поточний контроль проводиться на початку уроку, щоб з'ясувати, як
учні засвоїли попередній матеріал. При цьому зв'язок між учнями та вчителем має
бути найтіснішим, бо без цього вчитель не зможе правильно організувати свою
роботу.
Нині традиційні види контролю
знань і вмінь учнів зазнають змін. Офіційними документами Міністерства освіти і
науки України визнано обов'язковими тематичне й підсумкове оцінювання
навчальних досягнень учнів.
Періодичний контроль досить часто збігається з
тематичним. На підставі його даних вживаються заходи для поліпшення
організації навчального процесу, а також для запобігання зниженню успішності
учнів.
Тематичний контроль спрямований на перевірку основних
знань із теми та рівня сформованості навчальних умінь. Він охоплює матеріал
серії уроків і включає в себе як поточний контроль засвоєння матеріалу учнями,
так і підсумковий — за всією темою, а його дані використовуються для
кількісного та якісного аналізу засвоєння програмної теми.
Підсумковий (заключний) контроль забезпечується під
час проведення перевідних і випускних екзаменів, а його дані використовуються
як показники рівня засвоєння школярами навчального матеріалу. Цей вид контролю
допомагає систематизувати знання учнів, перевірити, чи вміють вони виділяти
найістотніше в навчальному матеріалі, чи розуміють взаємозв'язки між окремими
розділами курсу. Ефективність контролю
забезпечується дотриманням певних вимог, серед яких:
Індивідуальний
характер контролю успішності: виявлення знань кожного учня, його успіхів чи
невдач; знання рівня самостійності учня в пізнавальному процесі, характеру
труднощів, як він їх долає і якої допомоги потребує; особлива увага до учнів з
фізичними вадами; вміле формулювання запитань, використання додаткових запитань
під час опитування слабших учнів та ін.
Систематичність
контролю: привчання учнів систематично виконувати уроки, створення в класі
відповідного морально-психологічного клімату, коли «не знати — соромно»;
систематичне опитування за допомогою самостійних міні-завдань; розробка
системи опитування, за якої оцінки виставляють і учням, які доповнювали
відповіді інших, були активними на уроці; приділення особливої уваги слабшим
учням, спонукання їх до пізнавальної діяльності на всіх етапах уроку.
Відсутність
системи в опитуванні учнів призводить до того, що вони вчать матеріал тільки
тоді, коли відчувають, що їх можуть викликати, і намагаються визначити наперед,
коли і з якого предмета будуть опитувати. Щоб запобігти цьому, учитель повинен
добре продумати систему опитування.
Достатня
кількість даних для оцінки: при виставленні оцінки враховуються насамперед
відповіді учня на поставлені запитання, а також його доповнення відповідей
інших учнів на цьому й попередніх уроках.
Дотримання
об'єктивності під час оцінювання знань: оцінка виставляється тільки за знання
учня, а не за те, що він «забув щоденник» чи «крутився на уроці»; на оцінку не
повинні впливати суб'єктивні чинники, особисті мотиви ставлення педагога до
учня; кожну виставлену оцінку педагог обґрунтовує, щоб запобігти невдоволенню
учнів, схильних до переоцінки своїх знань.
Єдність вимог
до оцінювання знань учнів: дотримання єдиних розумних норм оцінок з кожного предмета,
подолання крайнощів в оцінюванні — надмірної вимогливості або поблажливості.
Оптимізація
контролю успішності учнів: розробка методики контролю, яка б передбачала
мінімальні затрати зусиль і часу педагогів та учнів для отримання обов'язкових
відомостей, запобігала переобтяженню їх виконанням зайвих завдань.
Гласність
контролю: повідомлення учневі результатів перевірки рівня його знань,
обґрунтування виставленої йому оцінки, позитивного і недоліків у його
відповіді.
Всебічність
контролю: перевірка та оцінювання теоретичних знань, умінь та навичок,
застосування їх на практиці, навичок самостійної роботи учня.
Тематична
спрямованість контролю: здійснюючи опитування, проводячи контрольні роботи,
вчитель повинен визначити, який саме розділ програми, тема, вид знань, умінь та
навичок оцінюються.
Дотримання
етичних норм: а) віра педагога в можливість учнів навчатися (вміння переконати
їх у тому, що вони здатні навчатися); розповідь про можливі труднощі перед
вивченням матеріалу, висловлення сподівання, що вони будуть подолані;
оптимістичне ставлення до навчальних успіхів і невдач учнів; б) педагогічний
такт: доброзичливість і делікатність у ставленні до учнів; відчуття міри в
заохоченні й покаранні; вміння визнати свої помилки.
Оцінювання
у цілому має ґрунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає
врахування рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач.
За останні роки широкого
використання здобули тести, як одна із форм перевірки засвоєння учбового
матеріалу. Тести – це завдання специфічної форми, які дозволяють оцінити
степінь оволодіння учнями навчального матеріалу. Однією з найбільш важливих
переваг тестового контролю вважається високий степінь об’єктивності виставлення
оцінок, так як надається можливість точного підрахунку правильних і
неправильних відповідей. Використання тестів в процесі навчання є одним із
раціональних доповнень до методів перевірки знань, умінь та навичок учнів.
Процес контролю й оцінки
навчальної діяльності учнів має спиратися на вимоги принципів систематичності,
об'єктивності, диференційованості й урахування індивідуальних особливостей
учнів, гласності, єдності вимог, доброзичливості. Використовуючи оцінку,
учитель має володіти педагогічним тактом, виявляти високий рівень педагогічної
культури. Адже "найголовніше заохочення, – зауважував В.О.Сухомлинський, –
і найсильніше (та не завжди дійове) покарання в педагогічній праці – оцінка. Це
найгостріший інструмент, використання якого потребує величезного вміння і
культури” .
Немає коментарів:
Дописати коментар